Teoria manewrowania
Manewrowanie jachtem to umiejętność bezpiecznego i skutecznego wykonywania zwrotów, zatrzymań oraz manewrów portowych. Ważnym elementem jest właściwa komunikacja w załodze i stosowanie jasnych komend.
Ostrzenie i odpadanie
Zmiana kursu w stronę wiatru nazywa się ostrzeniem, natomiast odchodzenie od linii wiatru to odpadanie. Podczas manewru należy odpowiednio wybierać lub luzować żagle i kontrolować wychylenie steru.
Zwroty
Zwrot przez sztag polega na przejściu dziobem przez linię wiatru z jednego halsu na drugi. Zwrot przez rufę wykonujemy w kursach pełnych, przechodząc rufą przez wiatr. W obu przypadkach załoga powinna wiedzieć, co robić z szotami foka i grota.
Człowiek za burtą
W sytuacji wypadnięcia członka załogi za burtę należy natychmiast rzucić koło ratunkowe, ogłosić alarm i podjąć manewr podejścia do poszkodowanego. Dokładne procedury różnią się w zależności od tego, czy płyniemy na żaglach, czy na silniku.
Manewry portowe
Podejścia do nabrzeża wymagają kontroli prędkości, pracy cumami oraz wykorzystania odbijaczy. Prowadzący jacht powinien przygotować załogę do manewru i upewnić się, że każdy zna swoje zadania.